Blog

zvolsi.info: Průvodce po sociálních sítích

Za Zvol si info průvodce napsaly Josefína Knollová, Kateřina Křivánková a Marijana Šutová Průvodce začíná slovníčkem, který zde kopírujeme v plném znění, protože je užitečný a stručně vystihuje základní aspekty života sociálních sítí. Celou brožuru si můžete stáhnout kliknutím na obrázek nahoře, anebo na odkaz dole. Průvodce zde šíříme bez dovolení autorek, protože tak to…
Read more

Jak rozpoznat digizávislost?

Mnoho rodičů má dojem, že jejich dítě je závislé na počítačových hrách, Internetu nebo telefonu. Není to tak jednoduché. Jak vyplývá ze sbírky textů Online závislosti, kterou sestavil Lukas Blinka, ani sami profesionálové na závislosti se ještě nedohodli, kdy se v případě interakcí s médii o závislost jedná a kdy nikoli. Nicméně uvádíme dva seznamy…
Read more

Média a digiděti 0-6 let

Většinou si příliš nevšímáme působení médií v našem životě. Bereme je jako samozřejmost. Prostě tu jsou, stejně jako stromy, mraky nebo semafory. Nedělá se nám špatně z dívání se na televizi, věříme tiskovinám a vytváříme si na jejich základě názory a postoje, neustále kontrolujeme své telefony, jež nevypínáme raději ani v noci a klidně trávíme…
Read more

Výzkumy chování digidětí

EU Kids Online (2020) The majority of children in 19 European countries report using their smartphones ‘daily’ or ‘almost all the time’. This marks a substantial increase in both the proportion of smartphone-using children as well as the amount of their internet use compared with the EU Kids Online 2010 survey. The new report, EU…
Read more

BSP 4: O moci průvodce

Co kdyby měl průvodce moc učit, co považuje v životě za nejpodstatnější? Co kdyby byl sám inspirativním zdrojem informací? Co kdyby dětem předával sebe, svou moudrost, svůj rozhled a klid?  Další Velké otázky naleznete zde: I. O moci průvodce Je fyzický prostor, má koberec, zdi, okna, dveře, skříně, poličky, lavice (nebo tak něco), židle (nebo…
Read more

O důvěře v dítě, které tráví hodiny před obrazovkou

Důvěryhodné dítě nepotřebuje slyšet: ,,Co to zase hraješ za blbost?“ nebo: ,,Na jakou kravinu se to zase díváš?“. Nepotřebuje, abyste o něj měli strach, zatímco se brouzdá Internetem a samo si najde inspirativní hudbu, knihy nebo filmy. Každý má své klasiky, své idoly a mrtvé, kteří jej ovlivnili na celý život. Každý má jiné. Vypráví Jan…
Read more

BSP 3: Jak s BSP pracují děti?

I. Požadavky digitálních kompetencí pro práci s BSP Práce s BSP počítá se zapojením digitálních technologií do výuky. Většina práce probíhá samostatně (ve smyslu bez permanentního dozoru vyučujícího, ne ve smyslu, že by nebylo možné s BSP pracovat skupinově) a je tedy potřeba, aby děti už uměly zacházet s mobilem/tabletem/notebookem a měly zvládnuté základní pohyby…
Read more

BSP 2: Smysl vzdělávání – příběhy

Příběhy jsou skutečné. Příběhy nejsou fikce. Nejsou to ale ani věci nebo fakta. Kompletní souhrn všech příběhů neskládá dohromady objektivní realitu. Souhrn všech příběhů dává dohromady život. Existuje příběh o objektivní realitě. Není starší než pár set let. A podobně existuje příběh o hmotě. Ten je starší než ten o objektivní realitě a v jeho…
Read more