zvolsi.info: Průvodce po sociálních sítích

Za Zvol si info průvodce napsaly

Josefína Knollová, Kateřina Křivánková a Marijana Šutová

Průvodce začíná slovníčkem, který zde kopírujeme v plném znění, protože je užitečný a stručně vystihuje základní aspekty života sociálních sítí. Celou brožuru si můžete stáhnout kliknutím na obrázek nahoře, anebo na odkaz dole. Průvodce zde šíříme bez dovolení autorek, protože tak to na Internetu přirozeně chodí.

 

Digitální stopa – každý člověk, který používá internet, má nějakou di-gitální stopu. Jedná se o veškeré informace, které o sobě v online světě zanecháváme (například při zakládání účtů pro online služby) a které o nás zjišťují navštěvované weby (například pomocí souborů Cookies). Čím více informací na webu zanecháme, tím větší naše digitální stopa je. O toefektivněji s těmito informacemi pak mohou pracovat například technologičtí giganti, kteří díky nim lépe cílí online reklamu.

FOMO – Zkratka znamená „fear of missing out“, tedy strach, že nám něco unikne. Proto máme mobilní telefony neustále u sebe, pravidelně kontrolujeme obrazovku, jestli nám nepřišlo nějaké upozornění, nebo neustále scrollujeme (probíráme se příspěvky) nekonečným feedem na Facebooku nebo Instagramu, aby nám něco náhodou neuniklo. Přitom se často nedozvíme nic nového a jenom mrháme časem, který bychom jinak využili užitečnějším způsobem.

Hashtag – něco jako klíčové slovo k příspěvku, označené symbolem #, pomocí kterého mimo jiné můžete vyhledávat ostatní příspěvky se stej-nou tématikou označené stejným hashtagem.

Hejt – nenávistný komentář (od anglického slova hate).

Challenge – neboli výzva. Na internetu kolují nejrůznější challenge – od Movemberu, přes Ice Bucket Challenge. Některé z nich mohou být nebezpečné – modrá velryba, škrcení apod. Více o výzvách se dozvíte níže.

Influencer – uživatel, který má velký počet sledujících na sociálních sí-tích, a tím má i velký vliv v online prostředí. O influencerech se nejčastěji mluví v souvislosti s Instagramem, jsou ale aktivní často na více sítích najednou. Mezi influencery můžeme zařadit youtubery, musery, sportovce, celebrity ale i umělce, politiky nebo novináře.

Lajkovat (a srdíčkovat) – znamená dávat pozitivní reakci – tzv. Like (To se mi líbí) u příspěvků.

Meme(s)/Memy – vtipný jeden či více obrázku s popiskem, které reagují na určitou situaci. V online světě platí, že různé sociální skupiny si vytvářejí různé memy. Memes nebo memy vznikají často v reakci na současné dění. Jeden obrázek tak často koluje s jinými texty a reaguje na více situací nebo témat, která ve společnosti/v dané skupině rezonují.

Muser – tvůrce videí a obsahu na TikToku, velmi často ho najdete i na Instagramu.

Netolismus – je označení pro závislost na určitých aktivitách, které jsou spojené s moderními technologiemi. Spadají pod to například závislosti na počítačových hrách, sociálních sítích, sledování televize, neustálá potřeba být online apod.

Nomofobie – projevuje se jako úzkost a pocit strachu z toho, že člověk ztratí přístup ke svému mobilnímu telefonu. Vyplývá ze závislosti na ne-ustálém používání mobilního telefonu.

Nudes – nahé fotky, které si uživatelé mezi sebou posílají prostřednictvím messengerů.

Post – příspěvek, tedy fotka, video nebo text, který permanentně sdílí-te na vaší zdi (dokud jej nesmažete).

Sexting – je složený se slov sex a texting (posílání zpráv) a znamená online komunikaci se sexuálním obsahem v podobě intimních fotografií, videí či textu se sexuálním podtextem.

Sharenting – je složeno ze slov SHARE (sdílet) + PARENTING (rodičovství), dá se vysvětlit jako nadměrné sdílení fotek vlastních dětí od jejich nejútlejšího věku. Sharenting je problematický z toho důvodu, že se děti nemohou samy rozhodnout, zda chtějí mít fotky na internetu. Rodiče si mnohdy neuvědomují, že fotky (v nejútlejším věku jsou na nich děti často nahé) budou na internetu navždy dostupné a kdokoliv na ně může narazit a potenciálně je i zneužít.

Story (storýčko) – fotky, nebo videa na vašem profilu, které zmizí po 24 hodinách.

Tweet – příspěvek na Twitteru.

Virál – velmi populární video, fotka nebo meme, kolující po internetu na různých sociálních sítích a často i v různých jazycích.

Youtuber – uživatel na YouTube. Youtubeři natáčí delší videa (5 minut a více), ve kterých probírají nejrůznější témata. Natáčí, jak hrají hry, co si koupili v obchodě, denní vlogy, vtipné scénky, nebo jak si správně nalakovat nehty. Pojem youtuber se nejčastěji pojí s uživateli, kteří mají velký počet sledujících a jsou již na této platformě slavní (často i mimo ni).

Přečíst nebo stáhnout průvodce

Další informace naleznete na https://zvolsi.info/

Pošli to dál
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: