Byla zveřejněna metastudie, studie studií, týkající se výzkumů předškolních dětí. Nejdříve vzali 7441 studií, z nich vybrali 100, které se daly dát dohromady. Vědecké studie mezi sebou nebývají vždy kompatibilní. Výsledné závěry jsou tak odvozeny ze studií týkajících se 176 742 dětí, což je hodně.
Jonathan Haidt ze závěrů vybral šest závěrů, já jsem je poupravil k obrazu svému. Jeden jsem vynechal, protože mi přijde podezřelý. Týká se pouštění rychlých videí. Buď studie nedokazují žádný vliv rychlosti střihů a pohybů na dětské vnímání, anebo některé dokazují, že je to špatné a jiné zase, že je to dobré.
Z vlastních zkušeností – mám vysokou školu na dívání a dlouhodobě své dívání pozoruji – doporučuji pro malé děti spíše pomalejší audiovizuální obsahy, bez přílišných střihů a prostřihů, s klidně se pohybujícími postavami…
Avšak zmíněná australská metastudie říká něco jiného.
- Vyhněte se vlastnímu používání obrazovek při pobývání s dětmi, včetně jídel a společném hraní.
Není realistické myslet si, že se nikdy nepodíváme na telefon, když jsme s dětmi, ale má smysl to minimalizovat, kdykoli je to možné. Jsou-li rodiče rozptýleni obrazovkami, děti mohou vykazovat více problémů s chováním, aby získaly jejich pozornost. Navíc přicházejí o příležitosti k učení sociálně-emocionálních dovedností od rodičů. - Zvolte pro děti vhodný a kvalitní obsah.
Studie zjistily, že když děti sledují více nevhodného obsahu (např. násilí, dospělý obsah), je to spojeno s horšími psychosociálními výsledky. Naopak sledování vzdělávacích pořadů nebo pořadů zaměřených na sociálně-emocionální dovednosti (jako je sdílení a laskavost) může zlepšit gramotnost a emocionální rozvoj. Studie také ukazují potenciální výhody používání interaktivních médií na rozdíl od pasivního sledování. - Je-li to možné, používejte obrazovky společně s dětmi.
Společné používání obrazovek je u dětí spojeno s lepšími kognitivními výsledky, rozvojem jazyka a exekutivních funkcí. Ano, někdy je celým smyslem používání obrazovek dát si přestávku (nebo si vyhradit čas na vaření večeře), ale když můžeme, je dobré se k dětem připojit během chvil, které tráví u obrazovky a povídat si. Zkuste se dítěte ptát, co vidí, vysvětlujte, co by mohlo nepochopit, propojujte viděné s jejich skutečnými zkušenostmi. Objímání při sledování obrazovky připomíná dětem, že mají i jiné smysly než zrak a sluch, což je u malých dětí důležité, neboť běžně vnímají svět celým tělem. - Vyhněte se sledování televize na pozadí.
Když je televize puštěná na pozadí, děti mají větší potíže soustředit se, ať už mluví s rodiči, hrají si s hračkami nebo se obecně poznávají okolní svět. To může být důvod, proč studie zjistily, že častá televize na pozadí je spojena s horšími kognitivními a psychosociálními výsledky. - Buďte opatrní při používání obrazovek k uklidnění dětí.
Má smysl učit naše děti jiné strategie pro zvládání silných pocitů (např. hluboké dýchání, mluvení o pocitech, vzít si prostor), místo abychom jim při rozrušení dávali zařízení umožňující jim od jejich emocí utéci. Výzkumníci našli jen několik studií na toto téma, takže potřebujeme další výzkum do budoucna.