
Řídit auto znamená nechat splynout svůj pohyb, své smysly i svou mysl se strojem. Odevzdáváme své tělo rychlosti a plynulosti silničního provozu, stáváme se aktivním účastníkem dopravní sítě, naše mysl se nechává vést značkami a čárou uprostřed vozovky, naše duše se nechává vézt vypolstrovaným strojem. Automobily umožňují pohybovat se po světě rychlostí, jakou by lidské tělo samo o sobě nikdy nebylo schopné vyvinout. Když se šineme dopravní špičkou nebo se řítíme dálnicí, nijak významně se nehýbeme. Zatímco řídíme, sedíme. Naše činnost je omezena na nepatrné pohyby hlavy, paží a nohou. Pozornost je zcela upřena na jízdu. Po pár hodinách jízdy v chytrém stroji se lidské tělo nalézá polámaně strnulé a mysl unavená a utlumená. Internet je také chytrý stroj a my se stejně jako v autě pohybujeme v jeho nitru. Správná židle hráče počítačových her se podivuhodně podobá sedačkám ze závodních vozů.
Ceníme si možnosti řídit vlastní vůz, protože žijeme ve společnosti, kde toho sami příliš neřídíme. Neměli bychom, ale při řízení se za jízdy zvládáme bavit se spolujezdci, poslouchat hudbu, audioknihy nebo podcasty, myslet na cokoli, jíst, pít a mnoho dalších činností a přitom většinou nedojde k nehodě ani k výraznějším problémům. Není to známka naší svobody v nitru stroje, spíše se jedná o důkaz, jak hluboce máme řízení auta zautomatizové, jak dobře se naše tělo naučilo splynout s pohybem vozu a situací na vozovce. Zkušeným řidičem je ten, kdo se soustředí, aniž by se soustředil, ten, komu to řídí samo, takže dokáže zareagovat, aniž by si jeho mozek stihl uvědomit, že reaguje. Zkušeným řidičem je ten, kdo se umí stávat automobilem. (Jan Kršňák – Digiděti)

Automobilová doprava je podle statistik jedním z významných globálních producentů emisí CO2: podle Evropské agentury pro životní prostředí byla v roce 2019 doprava zodpovědná za čtvrtinu emisí CO2 v EU, z čehož téměř tři čtvrtiny byly způsobené silniční dopravou. Podobná čísla platí i celosvětově. Zároveň platí, že uhlíkovou stopu má i samotný výrobní proces: v EU šlo v roce 2022 zhruba o 7,4 milionů tun CO2. Přestože od roku 2005 jde o zhruba třetinový pokles, emise produkované na jeden vůz se zároveň od roku 2019 prudce zvedají a podle statistik se dnes nacházejí zhruba na úrovni roku 2011.
Přestože dekarbonizace dopravy je pouze jedním ze série kroků nutných pro dosažení uhlíkové neutrality, patří bez debat mezi jeden z nejvýznamnějších… Přesvědčit řidiče o investici do stále relativně neznámé technologie může být obtížné: ať už z důvodu vyšší pořizovací ceny, chybějící nabíjecí infrastruktury či obecné nedůvěry k elektromobilitě.
…
Situaci navíc ztěžují tenze mezi hlavními geopolitickými hráči, především Spojenými státy, Čínou a Evropou, o ovládnutí tohoto nově vznikajícího trhu. Čína v tomto závodu zatím jednoznačně vede a v současnosti ovládá okolo 60 procent světového trhu s elektromobily v široké paletě modelů včetně těch extrémně cenově dostupných. Evropa naopak čím dál více zaostává, jak upozorňuje například Evropská asociace výrobců automobilů, která nedávno v otevřeném dopisu vyzvala Evropskou komisi k posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. (Helena Drdlová)