„Třeba vám šestnáctiletý kluk řekne: „Furt koukám do telefonu, ale teď si ráno na cestu vlakem do školy beru knížku. Nevydržím si číst celou tu třičtvrtěhodinu, ale když vydržím aspoň půlku, mám radost.“
A to opravdu není ojedinělé. Děti v pozdějším věku používají technologie méně a vyvíjejí vlastní strategie. Samozřejmě ne všechny, a ne dokonale. Ale hledají si různé cesty – už jsou technologiemi přejedené. Nám jako rodičům ovšem bude připadat, že tam jsou i tak hodně. Na druhou stranu, když se ponoříme do toho, co tam dělají, tak často komunikují s přáteli o hlubokých tématech, pomáhají si. Naše generace na to nebyla zvyklá, ale oni jdou do niterných témat.“ Michaela Slussareff
Zasíťované bytosti – vnímání světa jako svého těla… cesta ven nevedoucí přes výzkumy, ale skrz změnu naší optiky…
Víc cítit svět než být jen zasíťovaný skrz technologie…
O významu výstupů jednotlivých studií o vlivu technologií na člověka se vede horlivá diskuze. V případě akademického výzkumu je to zcela v pořádku, jelikož zde je smyslem poznání akumulace informací a udržení akademického prostředí v chodu. Jak však vypráví předcházející díly této série, tato diskuze moc nikam nevede. Rozhodně ne k praktickým radám pro rodiče, kteří ostatně akademickým debatám nevěnují příliš pozornosti.
Smyslem poznání není jen akademická debata, ale mnohem spíše snaha o tvorbu smysluplnějšího, zdravějšího a krásnějšího světa. Pak je dobré od nasbíraných dat poodstoupit a odvážit se myslet a jednat, aniž by měl člověk stoprocentní jistotu, že ví, co přesně říká a dělá.
Mít k dispozici nejlepší technologii a trilióny datových bodů, co pokryjí každý bod zemského povrchu i každý záchvěv společenské nálady, nestačí. Přesvědčivě to vyjádřil Jorge Luis Borges v povídce O důslednosti vědy.
Prompt: Teenage boy with a large white room. There si no furniture, just him with a huge shining Earth Globe above his head. He is holding a phone in his hand. There are a lot of snakes leaving the phone coming in the direction of the viewer of the image. It is a realistic picture.
Hodnoty puberťáků – studie…