Tag: svět

Výzkumy chování digidětí

EU Kids Online (2020) The majority of children in 19 European countries report using their smartphones ‘daily’ or ‘almost all the time’. This marks a substantial increase in both the proportion of smartphone-using children as well as the amount of their internet use compared with the EU Kids Online 2010 survey. The new report, EU…
Read more

Pusťte děti ven ničit svět

Moderní věk se vyznačuje ničením. Zničení starého a tvorba nového je jeho mantrou. Proto se dětem líbí hrát akční počítačové hry a proto je náš civilizovaný způsob života destruktivní vůči přírodě i nám samotným. Nakonec existuje jediný nejlepší lék na “hodiny strávené před obrazovkou”: jít ven. Zní to banálně a jednoduše, ale naše složitá doba…
Read more

O závislosti na obrazovkách

Nemáme dobrý pocit, když dítě sedí celé odpoledne před obrazovkou počítače a střílí z tanku po ostatních tancích. Každý tank je dítě (anebo dospělý). Sedící někde jinde. Možná na jiném kontinentu, možná v Košicích. Pokud se hovoří o pozitivních přínosech počítačových her, vždy je zmíněna sociální komunikace, k níž v hrách na síti dochází. Z jednoho tanku lze zavolat…
Read more

Jan Kršňák – O důvěře v digiděti

Přednáška Jana Kršňáka v rámci cyklu Káva a vzdělávání, Scio 24.11.2017. O trojúhelníku rodiče-digitální média-děti. V kolika letech potřebují děti dostat svůj první tablet nebo chytrý telefon? Digiděti jsou děti, které mají své osobní nastavení. Jak bezpečné jsou počítačové hry? Jak bezpečný je pro děti Internet? Co je násilí pácháné dětmi, co násilím na dětech a…
Read more

Les myšlenek III – C.G.Jung o pozornosti digidětí

Přinášíme úryvek z rozhovoru s Carlem Gustavem Jungem, vedeným někdy v dubnu roku 1955. Lze z něj vyčíst, že v rozptýlené společnosti, jejíž členové se nedovedou soustředit na sebe ani na druhé, žijeme už nějaké to desetiletí… Küsnacht, Duben 1955: Tlaky a stresy života ve 20. století tak dopadly na moderní mysl, že v mnoha…
Read more

Potřebují děti umět číst a psát?

Každý jsme si prožili pár let, kdy jsme ještě neuměli číst a psát. V nečtení a nepsaní spočívá rané dětství, premediální věk člověka. Málokdo si později vzpomíná, jak tehdy vnímal svět a jak vnímal-nevnímal sám sebe. Naučit se číst a psát znamená, že člověk získá přístup k papírům, co vedou lidské duše do mediálních krajin. Dnešní člověk…
Read more

Všechny zprávy jsou neskutečné

V našem světě je otázka pravdivých informací dávno ztracená. Média nikdy neříkala pravdu a něco podobného nikdy nebylo cílem novin, televize nebo třeba rozhlasu. Vždy se jednalo o příběhy, o subjektivní pohledy, anebo o cílené manipulace. Objektivní informace nikdy nikde nevyšla. Informační věk digitálních technologií vedle naší víry, a zdůrazňuji slovo víra, v pravdivost informací,…
Read more

Stručné dějiny mediální krajiny

Pokud si doma zapomeneme mobilní telefon, v ten oka mžik, kdy to zjistíme, pocítíme vlastní ztracenost. Odborně se našemu pocitu říká nomofobie – no-mobile-fobia, strach ze stavu bez telefonu. Vyznačuje se úzkostí, dezorientací a pocitem izolovanosti, co pramení z momentální nemožnosti napojit se na celoplanetární informační síť. Jestliže nemáme přístup k technologiím, cítíme se ztraceni, opuštěni, vyvrženi…
Read more

Proč používáme média?

,,Staří Mezopotámci považovali ptáky za posvátné, neboť jejich kroky v mokré hlíně zanechávaly znaky připomínající klínové písmo, a představovali si, že kdyby dokázali rozluštit chaos těchto znaků, dozvěděli by se, co si myslí bohové,” píše Alberto Manguel v Dějinách čtení. Nejsou žádné falešné obrazy. Slova nikdy nejsou vyřčena do větru. Myšlenky vždy odrážejí skutečnost. Média…
Read more

O zkoumání škodlivosti médií – ultrazvuk

V roce 1982 zveřejnila Světová zdravotnická organizace zprávu, v níž se píše: ,,Studii o konečných následcích ultrazvuku na člověka není vůbec snadné provést. Latentní doba by se například v případě rakoviny mohla bez problémů rozprostřít i na dvacet let. Je také možné, že se následky projeví až u další generace. Lidský plod citlivě reaguje i…
Read more