Besedy o životě digidětí a jejich rodičů.
Setkání jsou velmi interaktivní, jejich smyslem je zodpovědět cokoli, co zajímá příchozí.
Pro každého, kdo má pocit, že vztah dětí k technologiím narušuje jeho či její vztah k dětem. A pro ty, kteří mají pocit, že jim jej nenarušuje a jen se na soužití s dětmi a obrazovkami chtějí podívat hlouběji.
Pro každého, kdo cítí, že nemá rád technologie i pro ty, kteří je milují.
Pro každého, kdo má chuť povídat si o klidu a spokojenosti a také o lásce, radosti a dětských očích zářících úžasem. A při tom se dovědět mnohé o sítích, hrách, obrazovkách i životě v digitálních světech.
1. Děti, obrazovky a láska
Jak se zdravě a bezpečně pohybovat po digitálních světech.
Jak pozorovat děti hrající si s telefonem s klidem a důvěrou.
Podíváme se na děti a technologie nově, s větším klidem než bývá zvykem. Nebudeme se tolik věnovat komplikacím, které na děti na internetu čekají. Často v rodičích vyvolávají nejistotu či obavy. Ty nebudeme popírat, dělat, že neexistují nebo nejsou důležité, jen se zaměříme více i na jiné pocity. Na sebedůvěru, radost či úžas. Protože ty všechny děti na internetu běžně prožívají.
Rodiče i děti lásku dobře znají, denně ji prožívají a nepotřebují se jí učit.
Z lásky vychází důvěra, která je pro zdravý vývoj digidětí mnohem podstatnější než zodpovědná rodičovská kontrola.
Z lásky pramení též radost ze života, co se nám, nejen dětem, ale všem, v digitalizované společnosti plné spěchu a zmatků pomalu a jistě ztrácí před očima.
I schopnost dětí a rodičů domluvit se mezi sebou pramení z lásky.
Budeme mluvit o lásce a současně si zodpovíme všechny tradiční rodičovské otázky o digidětech.
Kolik času by měly trávit s obrazovkou?
Kdy koupit první telefon?
Jak s klidem vysvětlit dětem, že už je čas počítač vypnout?
Proč dospívající nedají telefon z ruky?
Proč je láska silou, která nám může tváří v tvář obrazovkám pomoci nepřijít o lidský pohled na svět?
Z lásky k poznání děti sedají k obrazovkám a vydrží tam zalíbeně sedět celé hodiny, dny i roky.
Podobně jako my, neboť stejná síla stojí i za stvořením internetu. Ten se sice poslední desetiletí lehce pochroumává, ale když my zvládneme nastavit své pohledy smysluplně a láskyplně, děti své oči, mysli a srdce dokáží používat stejně jako my.
Řekneme si, jak na to…
2. Děti a technologie: O důvěře v digiděti
Jak děti díky obrazovkám objevují svět a co při tom objevují jejich rodiče.
Máme-li pocit, že se děti v digitálních světech ztrácí, často je to kvůli tomu, že se v nich ztrácíme my sami. Ale tam, kde mezi rodiči a dětmi vládne důvěra, vzájemné porozumění a láska, se nikdo ztratit nemůže. I v digitalizované společnosti jsou pro děti stále těmi nejdůležitějšími zdroji informací rodiče. Třeba se v počítačových hrách a sociálních sítích nevyznáme tolik jako ony, ale stále jim můžeme předat schopnosti, jež jim umožní žít smysluplný, klidný a radostný život. Možná by to za nás mohl udělat internet nebo škola, ale spíše bude lepší, když se do toho pustíme sami.
Jaký vliv má zacházení s technologiemi na zdravý vývoj dětí?
Jak k technologiím přistupovat v předškolním a jak ve školním věku?
Jsou pro děti obrazovky vhodné a od kolika let?
Kdy koupit dítěti telefon, kdy jej nechat s počítačem o samotě, kdy mu dovolit přístup na Internet?
Co můžeme udělat pro jejich bezpečnost a vlastní klid?
Jak to vnímají samotné děti? Co prožívají děti, když tráví čas na internetu? Co poznávají o světě a jak se zde učí chápat, co znamená být člověkem?Jak se mění krajina dětství, jsou-li po ní rozházeny digitální technologie.
Můžeme se někdy vůbec přestat bát, co všechno se dětem v kyberprostoru může stát? Ano, určitě můžeme. Není to vlastně zase tak složité, řekneme si, jak na to. A k tomu se nad tématem dětí a technologií můžeme ledasčemu přiučit o životě samém.
Děti to zvládnou, když to zvládneme my.
Nemáte kapacitu či chuť na živou besedu?
Podívejte se na webinář, kde je řečeno vše, co rodiče potřebují vědět.
3. Děti a technologie: Digitální puberta
Beseda pro rodiče (či kohokoli), při níž se hlouběji ponoříme do zákoutích dospívání v digitálních časech.
Setkání jsou velmi interaktivní, neboť jejich smyslem je zodpovědět cokoli, co zajímá příchozí.
Jak bude vypadat společnost budoucnosti, do níž se dospívající snaží zapadnout? Jak mluvit s dětmi v pubertě o technologiích a co jim říkat, aby se neztratily v sítích a dospěly v dospělé, kteří dokáží navazovat zdravé vztahy a žít smysluplný život. Nejen ve společnosti obrazovek, ale především v objetí světa, který dává smysl.
Jaké tvary má puberta, když se odehrává na sociálních sítích.
Jak sociální sítě a chytré telefony utvářejí lidskou psychiku.
Jak vzniká závislost a co se s tím v kontextu digitálních technologií dá dělat.
Proč děti fascinuje Youtube a co to znamená pro rodiče, učitele a průvodce.
Co je digitální identita? Dá se ztratit, anebo zranit? Je vůbec lidská? Může být člověk s digitální identitou spokojenou, sebevědomou, svobodnou a mocnou bytostí?
Jak se mají dnešní dospívající?
Součástí besedy může být i téma vzdělávání, neboť není možné oddělit konzumování digitálních informací od způsobu, jakým se informace distribuují ve školách. Jak je uspořádat, aby děti přiváděly ke světu, v němž žijí a budou žít? Prožívají svá dospívání s mobilem v ruce i pod polštářem, na sociálních sítích, v labyrintech počítačových her, v symbióze s internetem. Co z nich vyrůstá, zatímco se s námi odmítají bavit…
Rozhodně to přežijeme, stejně jako dali naši rodiče naše puberty.