Digitalizace vzdělávání v časech digitalizace lidství, světa a života
Beseda je velmi interaktivní a je v nich prostor na zodpovězení jakýchkoli otázek týkajících se digidětí či digitalizace vzdělávání.
Délka trvání je zcela vyladitelná podle potřeb, očekávání a možností školy. (Může to být 3-8 vyučovacích hodin, kratší setkání jsou spíše úvody.)
U delších seminářů je každý blok věnován jednomu okruhu témat. Jelikož jde o interaktivní setkání, není rozdělení na jednotlivá témata pevně dané a vše plynule proudí a vzájemně se prostupuje.
Beseda může být prokládána ukázkami relevantních digitálních informací nebo hravým pohybem, případně obojím. Záleží zejména na čase trvání a náladě či potřebách přítomných.
Během besedy se diskuze točí kolem tří hlavních okruhů, které spolu vzájemně souvisejí.
I. Jaký vliv mají digitální technologie na děti?
II. Jaký vliv mají digitální technologie na proces učení?
III. Jak smysluplně nastavit technologie ve škole, při vzdělávání a při komunikaci.
Jaké změny digitální technologie přinášejí školám, učitelům a žákům?
Digiděti jsou přehlcené informacemi a učitelé mají stále větší a větší problémy najít v jejich myslích místo pro informace, které by jim rádi předali oni. Role učitele se proměňuje stejně jako role člověka.
Je umělá inteligence tak důležitá, jak se tvrdí? A co to vlastně je?
Technologie mění naše myšlení, vnímání světa, zacházení s informacemi i způsoby, jakými se učíme. Probíhá digitalizace společnosti, změny přicházejí stále rychleji, nic není stálé, topíme se v informačním oceánu, učitelé se síťují s dětmi, děti se síťují se světem. Ještě jsme nevyladili telefony ve školách, teď k nám přicházejí umělé inteligence.
Jak nastavit technologie ve školním prostředí?
Jak využívat technologie tak, aby to bylo smysluplné. Které z nich jsou užitečné a které nám spíše komplikují život. Není možné odpovědět jednoduše na otázky typu: „Mobily ve škole, ano či ne?“. Spíše je potřeba se o tématech trpělivě bavit, zkoušet a ověřovat. A případně se nebát vzít svá rozhodnutí zpět a vrátit se ke staré verzi…
Jak vypadá vzdělávání, když se odehrává v digitálním prostředí?
Učení a učení se již nejsou výhradní záležitostí školských zařízení. Ani tomu nikdy tak nebylo, avšak s příchodem internetu a komunikačních technologií se tato skutečnost více zviditelnila. Co a jak poznáváme, když se učíme od digitálních technologií? A proč je často velmi užitečné digitální technologie ve vzdělávání používat.
Je čas digitalizovat výuku a současně se zabývat digitálním well-beingem.
A s tím i promyslet, co znamená učit a být učen.
Jak vypadá smysluplné a životodárné vzdělávání pro 21. století?
Ilustrační obrázek je vystřižen z ilustračního obrázku jedné stránky o digitálním vzdělávání.
I. Jaký vliv mají digitální technologie na děti?
O životě, vnímání, myšlení a cítění digidětí.
Jak dnešní děti přijímají informace. Jak se vyrovnávají s jejich přemírou a otázka soustředění.
Vývojové potřeby dětí a proces učení.
Nebezpečí internetu a možnosti preventivního vzdělávání na školách.
II. Jaký vliv mají digitální technologie na proces učení?
O životě, vnímání, myšlení a cítění učitelů, učitelek, průvodců a průvodkyň.
Rozdíly mezi digitálním a nedigitálním vzděláváním.
Kreativní a kritické myšlení, informační gramotnost, interdisciplinarita síťujícího se poznání.
Co je digitální wellbeing, výuka informatiky a digitalizace vzdělávacích obsahů v rámci malé revize RVP.
III. Jak smysluplně nastavit technologie ve škole, při vzdělávání a při komunikaci.
Jaké pocity prožívají pedagogové, děti či rodiče, když se digitalizuje škola.
Problémy s nastavením technologií. Mobily ve škole, internet ve výuce.
Potíže s nastavením interní i externí digitální komunikace ve škole (v rámci týmu či v trojúhelníku učitel-žák-rodič).
Těžištěm besedy jsou vždy děti. Kolem nich se naše uvažování, hledání a nalézání bude točit.
Jak digiděti využívají internet a jak v něm vnímají samy sebe? Jak je mění digitální technologie a jak oni proměňují je? Jaká je mediální či digitální gramotnost současných děti? Chovají se na internetu bezpečně a smysluplně? Anebo spíše neví, co dělají a se svými telefony převážně jen ztrácejí čas a schopnost soustředit se déle než na několik sekund?
Co jim internet přináší a co jim naopak bere. Jak může škola přispět k digitálnímu wellbeingu dětí a dospívajících a jak jim může pomoci orientovat se v informačním oceánu a ve světě kolem nich.