Reklama a lidské tělo

Na počátku 21. století považuje stroj reklamy za nejdůležitější ze všech informací.

Příjmy z reklam tvoří 97,5 % příjmů Facebooku a 81 % příjmů Googlu. Smyslem existence velké části kyberprostoru je produkce a distribuce reklam. (https://www.visualcapitalist.com/how-big-tech-makes-their-billions-2022/).

Děti jsou jednou z důležitých cílových skupin marketingu. Dětské počítačové hry jsou plné rozmanitých reklam. Někdy je dítě povinno reklamy sledovat, aby se ve hře mohlo dostat dál, jindy za jejich shlédnutí dostává diamanty nebo hvězdičky. Děti žijící ve stroji se musí naučit vnímat reklamy správně, aby se z nich jednou stali správní zákazníci. Je více lidí závislých na nakupování než na počítačových hrách.

Unboxing videos, v nichž se odehrává vybalování věcí z krabic (nebo z Kinder vajíček) jsou továrnou na konzumní způsob života. Trénují dětskou pozornost k uměle vyvolávaným tužbám. Jde o tvorbu závislosti na reklamě. Využívá se zde dětské radosti z novinek, rozbalování je zviditelňováním tajemství. Malé děti jsou nadšené z děje, jenž se odehrává mezi neviditelnem a viditelnem. Zahalené se odhaluje. Jde o archetyp poznávání světa. Nadšení ze světa vynořujícího se z neviditelna je přirozené a důležité, problémem je jeho propojení s reklamou.

Reklamy na internetu lze blokovat.

Do svého prohlížeče si lze stáhnout jeden z těchto blokovačů, anebo si najděte nějaký další.

Facebook a Google jsou chytré (tj. algoritmicky řízené) reklamní panely

“V roce 2017 sepsali dva vedoucí pracovníci společnosti Facebook třiadvaceti stránkový dokument pro australské a novozélandské inzerenty. Zpráva popisovala systémy pro shromažďování “psychologických poznatků” o 6,4 milionu středoškolských a vysokoškolských studentů a pracujících mladých lidí z Austrálie a Nového Zélandu. Dokument podrobně uváděl řadu způsobů, jak Facebook využívá své zásoby behaviorálního přebytku, aby přesně určil okamžik, kdy mladý člověk potřebuje “posílit sebedůvěru” a je tak nejzranitelnější vůči konkrétní konfiguraci reklamních podnětů a šťouchů: Facebook může sledováním příspěvků, obrázků, interakcí a internetové aktivity zjistit, kdy se mladí lidé cítí vystresovaní, poražení, zdrcení, úzkostní, nervózní, hloupí, směšní, k ničemu a neschopní.” (Zuboff – Věk kapitalismu dohledu, str. 352)

Uniklý dokument jsem nenašel. Proč novináři takové texty skrývají?

Odpověď Facebooku zde.

Čím víc dat, tím víc reklam, čím víc reklam, tím víc nákupů

“Jedním z hlavních důvodů, proč často kupujeme věci (v tomto případě digitální nástroje), které až zas tak nepotřebujeme, jsou pokročilé možnosti cílené reklamy či článků. Jednička na českém internetovém trhu, Seznam.cz, tyto reklamy nazývá reklamními nabídkami, které vás skutečně zajímají. Zobrazují se vám podle datové stopy, kterou při pohybu internetem vytváříte. Jelikož jsou však lidé už vůči reklamě jako takové poměrně otrlí, zahrnuje tento systém i automatické zobrazování článků – a to nejen článků skutečně zpravodajských, ale i takzvaných advertorialů, tedy článků vytvořených ve spolupráci se zadavatelem. Jsou to zkrátka reklamy umně převlečené za články.

Pokud automatické algoritmy vyhodnotí, že vás baví číst si o technologiích, vyhnout se následující mediální mašinérii nutící vám konkrétní výrobek (či na ni nereagovat) je velmi obtížné.” (Vakat)

https://a2larm.cz/2022/11/proc-kupujeme-digitalni-vychytavky-i-kdyz-o-ne-uz-casto-ani-nestojime/

Když digiděti sní, že se uživí jako youtubeři, sní o hraní v reklamě.

Případně o natáčení reklam v kombinaci s hraním her. Být youtuberem či influencerem znamená vytvářet permanentní reklamu na sebe sama. Jejich každodenní život se mění na nekonečný seriál reklamních postů a postur. Jakmile naberou počet sledujících, jež připadá zajímavý firmám a reklamním agenturám, už nikdy nad jejich sny nezapadá slunce a za každým rohem číhá dobrodružství plné zážitků. Jejich svět se stává dokonalým a oni se stávají autentickou chodící figurínou.

Instagram vs realita

Přibližně od 60. let jsou ženy v civilizovaných společnostech nuceny procházet programem: “Jsi hnusná a tlustá.” Program vymyslel kosmetický a módní průmysl a každá z žen s jeho obrazy zápolí opakovaně, často během celého svého života. Instagram je aktuálně nejpoužívanějším nástrojem tohoto stroje na nespokojenost se sebou samou – na reklamu – na krásu.

Dějiny vystavování dětí reklamám

Kdybychom zrušili všechny reklamy, přišli bychom jedině o lži.

Reklama lže a manipuluje. To je její hlavní smysl. Kvůli ničemu jinému neexistuje. Lidé, kteří se podílejí na tvorbě a distribuci reklam se buď ze všech těch lží a manipulací stávají zlými, bezpáteřními lidmi, anebo vypadávají z marketingového kola ven. Zcela vyčerpaní, zhnusení sami sebou, zapšklí proti lidem, o nichž si stěží dokáží myslet cokoli pěkného, protože jsou zvyklí všechny vnímat jedině jako objekt svých manipulací a cíl svých lží. Opovrhovali lidmi, protože opovrhovali jejich vnímáním, myšlením i cítěním. Nyní opovrhují sebou. Dá se z toho dostat. Je možné se zachránit, ale není to snadné, protože po tolika letech v objetí se zlem, je těžké setkat se s pravdou a dobrem, které člověk nosí v sobě.

Reklama říká, že nikdy nemáme být klidní a spokojení, neboť rozhodně potřebujeme něco dalšího. Uměle vytvořený dojem nedostatku, ať již hmotného či psychického, je ústředním produktem reklamního průmyslu. Ten formuluje umělé touhy a potřeby, čímž produkuje permanentní nespokojenost a obavy, že se mnou není něco v pořádku nebo mi něco chybí, případně obojí naráz. Vytvářet nespokojené a vystrašené lidi je základní náplní marketingového snažení, protože nespokojení a vystrašení se snadněji manipulují a více nakupují. Reklamní agentury jsou firmy zabývající se rozhazováním psychické rovnováhy lidí za účelem jejich následné manipulace směrem zadaným jejich klientem. Klient, který potřebuje reklamní agenturu, anebo firma, která má dokonce vlastní marketingové oddělení, většinou vyrábí něco, co nikdo nepotřebuje a kdyby to neexistovalo, nic by se nestalo.

Reklamní průmysl je stroj ukazující zbytečné věci.

Jakmile na něco vidíme reklamu, víme, že to nepotřebujeme.

Adbusters – převracíme reklamu naruby od roku 1989

https://www.adbusters.org/spoof-ads

Během posledních pár let se většina úspěšných youtuberů rozhodla, že si založí e-shop.

Prodávají merch – reklamní předměty na sebe sama. Když hovoří s dětmi, nehledají již sledující či fanoušky, ale nakupující. Jedině fanda, co si něco koupí, je skutečný fanoušek.