Láska k poznání – fragmenty z knihy o digidětech

Digiděti žijí v krajině rozkládající se na hraně mezi světem strojů a světem lidí. Není snadné zde udržet rovnováhu. Tělo se to musí roky učit. Nabývat digitální gramotnost je dlouhodobá aktivita stejně jako osvojování si čtení, psaní nebo počítání. Dnešní děti se pohybují po vlnící se hraně, na nejasné mezi mezi nitrem a obrazovkou. Je to rozmazané místo, zamlžená krajina. Svět lidí už je po staletí současně světem strojů. Stejně jako je odnepaměti svět strojů světem lidí. Pro děti není vůbec jednoduché se zde pohybovat a objevovat při tom své lidství, což je to, co jim jejich srdce radí, že mají udělat především. Jak si udržet chuť do života, když je všude tolik strojů? Jak se vidět v zrcadle jako krásná bytost? Jak se naučit dívat na obrazovku, aby mé pohledy zmocňovala a nikoli svírala a zneschopňovala? Jak se naučit hovořit s neviditelnými lidmi a jak najít cestu ven ze hry na nuly a při tom obstát ve vlastních očích? Digiděti se do toho snaží vplout, jako se o to každodenně pokouší každý z nás. Když sedáváme u počítačů, je to láska k poznání, co nás žene k dalšímu videu, na další stránku, ještě k jednomu článku. Žene nás stále více ven a ještě dále, tak daleko od sebe, že už to vůbec nejsme my, kdo se dívá a myslí, tak daleko, že dál už je jen nejspodnější hlubina lidského nitra. Aby mohl člověk dovnitř, musí stát nejprve venku. Aby mohly děti nalézt a udržet rovnováhu mezi strojovitostí a lidskostí, potřebují se umět opírat o své srdce.

II.

III.

Cesta do knihkupectví vede skrz obrázek knihy. Nelze rozhodnout, jestli se obraz nachází na obrazovce nebo ve vašich zvědavě toužících očích, je na obou místech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *